Första resan på gotlandsbåten

Ja då var det dags att åka till Gotland igen. Vi skulle ju ned till Gotland en veckan och visa Andrew och Sandy hela Gotland, men eftersom dom fick sitt hus sålt och flyttade den 6 juni så förstod vi att dom inte han med att komma till Gotland detta år.

Vi får ta det ett annat år. Så detta år blir det bara jag och Eva först. Linn kommer ned efter helgen och mot slutet på veckan kommer Johan ned. Så det blir en hel del besök hos Eva’s släktingar.

Fredag

När jag bokade resan så såg jag att Gotlandsbåten hade startat och givetvis så kollade jag resan med dom samtidigt som jag kollade Destination Gotland.

Som vanligt så kostade resan (tur och retur) på Destination Gotland ca 2300:-. Och när jag kollade med Gotlandsbåten så skulle den bara kosta 761:-. Stor skillnad. Nu var det ju visserligen så att dels var jag ute i god tid, och sen var det introduktionspris, men i alla fall. Jag gissar att detta gör att Destination Gotland måste justera sina priser. Bra med konkurrens tycker jag.

Vi packade på torsdagskvällen, så på morgonen var det ganska snabbt att komma igång. Runt 7 kom vi iväg och åkte till Norrtälje. Det var faktiskt ganska många som redan var på plats. Det var bara att ställa sig i kön. Runt 7:30 så startade dom påkörningen. Gotlandsbåten kör ju med en katamaran, så bildäcket är speciellt, och slingrar sig upp och ned. Och dom har definitivt inte plats för nåt annat än bilar och några husbilar. Det är ganska lågt i tak.

Vi gick upp och satte oss i bistron. Dom har 4 olika restauranger. Man kan se att denna båt är fokuserad på personer och inget annat. Dom har även en lite shop men det var mer som en pressbyrå, men med lite gotländska specialiteter. Först försökte jag att få frukost direkt, men dom startade inte serveringen förrän vi var på väg, så vi fick vänta lite. Sen var det bara att ta för sig. En frukostbricka kostade 69:- och om man ville ha bacon och ägg kostade det 22:- extra. Det var lagom att dela mellan mej och Eva. Givetvis ingick kaffe, så nu var kaffekvoten fylld för en stund.

Halvvägs på resan fick man gå ned till bilen, vi som hade hundar eller andra djur i bilen. Det är en sak som Destination Gotland har som inte Gotlandsbåten har och det är hundplatser uppe i salongen. Men Svea låg och tog det lugnt och var glad när jag kom ned. Hade inte tid med vatten, trots att jag försökte. Men annars hade hon det bra.

Vi var framme straxt före tidtabellen, så vi landade precis före 12. Det bar av upp till Coop Forum och handla lite innan vi åkte vidare ut till Åminne.

åminneSvea var givetvis glad att vara framme och fick direkt vara i löplinan, så hon var nöjd, medan jag och Eva låste upp och startade och installera oss.

Allt var som det skulle så det var inga stora problem. Jag hade med mej vår Appel TV, och fick den att ansluta till nätverket som min telefon delar ut, och med ComHem appen på ipaden så kan vi nu titta på alla tv program som vi har hemma. Hurra. Vi är visserligen på semester men jag gillar och titta på TV’n på kvällarna, och med bara 1:an, 2:an och tv4 skulle det vara lite begränsande.

Lördag

Eva ville få sitt hår klippt och hade pratat med Airi och hon hade lovat och klippa Eva. Dom ville att vi skulle komma ut och sen skulle vi grilla lite. Så vi åkte in runt 13 på lördagen.

Först tog vi en sväng in till Visby och Pecka som är lite ur form eftersom han hade brutit lårbenshalsen, så vi tog med 2 madrasser så han kunde sova i soffan nere. Se handlade vi lite grillkol och åkte ut till Stenkumla.

Svea hade det roligt. Dom har 2 tuppar och Svea var nästan galen på en som gick omkring och struntade i henne ganska mycket. Men annars hade hon det skönt ute på gräsmattan medans vi satt och pratade och Eva blev klippt och lite blekt.

Sen så grillade vi och hade på det hela en lugn och skön eftermiddag innan vi åkte tillbaka ut till Åminne.