Påsk på gotland

Denna påsk skulle vi med till Gotland och vara lite av “ground crew” och sköta mark tjänsten åt Linn, Johan, Lottie och Sören när dom fixade uthuset. Dvs bland annat passa Loke, Alida och Elsa.

Vi skulle ned till ön på onsdag och vår, Linn och Johan’s båt gick redan kl 12.50 på onsdagen, så jag jobbade hemma på förmiddagen. Man slipper resan fram och tillbaka till jobbet då i alla fall.

Eftersom Linn och Johan skulle ha ganska mycket packning med Lokes vagn med mera så hade vi Sveas hundbur. Vi startade med att åka till Linn och Johan och hämta upp Svea och sen åkte vi till Nynäshamn för färjan ned till ön.

Linn och Johan kom ombord mycket fortare än oss eftersom vi hade “djur i bilen” så dom hann upp och tog ett bra fönsterbord ombord på restaurangdäck. Det var massor med kö till restaurangen, så vi tog det lugnt och drack lite kaffe, innan vi ställde oss i kön för lite mat.

Vid mitten av resan (närmaste halvtimme) skulle man ha vart vid informationen för att gå ned och besöka djuren i bilen, men det hade bara stått att det skulle ske i mitten på resan. Vilket innebar att när jag gick och frågade hos receptionen så var det för sent. Men dom var snälla så vi fick gå ned i alla fall och se till Svea. Hon låg och sov i bilen nr vi kom ned, så hon har det lugnt.

Väl framme i Visby så ar det av till Coop för att handla lite. Dom har byggt ett nytt precis bredvid ICA Maxi så den provade vi – och den var stor. Minst lika stor som i Västberga. Pecka berättade senare under helgen att dom hade haft en hel del problem och fått 4 nya chefer och tydligen sparkat halva arbetsstyrkan, men det verkade fräscht och fint nu. Sen bar det ut till Åminne och öppna upp.
Lottie och Sören kommer ut senare på kvällen, så vi lovade att fixa mat till frukost på morgonen och middag på torsdagen.

Skärtorsdag

Jag var först uppe på morgonen, och när jag gick upp och släppte ut Svea från vårt sovrum, så kom även Alida och Elsa upp. Vi dukade fram lite frukost och satte på TV’n så att barna kunde se barnprogrammen. Jag tog min vanliga frukostritual när man är ledig. Kollar alla bloggar, läser nyheterna etc. Det fungerar bra för mej för det tar ju evigheter för mej att få i mej min frukost, även om det bara är en halv tekaka.

Sen bar det av ut och jobba. Pecka bytte hängrännor på baksidan av huset och satte upp fågelskydd. Detta var något nytt som jag inte sett tidigare. I princip är det en plastlist med mjuka “taggar” på som man sätter under nedersta raden med takpannor. Detta förhindrar att små fåglar bygger bo under takpannorna. Bra uppfinning. Johan hjälper Pecka med att byta rännan och Linn, Sören och Lottie spacklar väggarna och taket i lilla uthuset.

Till lunch blir det en jättegod smörgåstårta som Pecka hade med sig.

Eftermiddagens projekt var dels att åka och handla och sen in till Visby och på Påskmarschen.

Vi startade med att jag och Lottie åkte in till Slite och handlade det som behövde kompletteras. Vi skulle göra påskbord till Påskafton, och bland annat ha Gravad lax. Jag har aldrig gjort egen gravlax sås (hovmästarsås) men jag kollade lite på nätet och det verkade inte så jobbigt att göra. Så vi handlade alla ingredienser till det – se receptet här.

Sen bar det va in till Visby och påskmarschen. Detta är en march för påskgummor och alla som är utklädda (mer eller mindre) får ett påskägg med godis vid slutet av marschen. Den starar från Östercentrum och går tvärs igenom staden ned till Almedalen. Tydligen så had dom slagit världsrekorden 2013 med 4034 stycken, men jag vet ännu inte hur många det var i år. Alida och Elsa var utkläda och fick givetvis påskägg på slutet, och Lotta och Amanda var där också och gick med oss.

Från början var det planen att vi skulle ha min kyckling på kvällen, men det tog ganska lång tid med marschen , så vi bytte till Tackos och tar kycklingen i morgon istället.

Långfredag

Långfredagen var det mest arbete som gällde. Efter frukosten så tog jag på mej arbetskläderna och hjälpte till att elda. Dels så fanns det en hel del stubbar och rötter att elda upp. Och Lottie hade också krattat upp massor med löv, kottar och annat som ramlat ned under vintern, så vi eldade upp allt.

Det var find väder help dagen, även om det var lite mulet, man vi tog lunc ute do restera från smörgåstårtan, korv med bröd med mera.

På eftermiddagen var det dags för mej att göra kyckling. Jag hade lovat att göra min Appelsinkyckling. Till detta blev det dels ris och kokt potatis för dom som inte gillar ris.

Sen tog vi det bara lugnt och tittade på Lets Dance på tv innan vi sov gott. Luften och ute-arbete tar på en när man inte är van.

Påskafton

Lottie hade lovat barnen att dom skulle få åka med in och panta tomflaskor och handla på Gahms. Detta är en lågpris butik med allt möjligt och barnen gillade givetvis att gå runt och köra lite saker för sina pengar. Vi startade med att åka till återvinningen och lämna sopor. Och vem träffar vi där om inte Eva’s bror Krister. Han skulle också lämna en del till sopsorteringen och sen åka och köpa en kalkon till påskmiddagen. Och närmaste affären från Lärbro är ju i Slite.

Sen bar det av till Gahms så att barnen fick handla, och sen bar det av till ICA och pant samt komplettera med lite varor som vi inte hade till påskmiddagen.

Väl hemma så gjorde jag min Gravlaxsås – eller hovmästarsås. Och när jag var igång så gick jag vidare och gjorde majonäs också.

Lite senare så kom Krister och Anita över och hälsade på. Tur att vi hade handlat lite fikabröd när vi var och handlade. Dom hade med sig glass så barna var lyckliga med lite extra glass.

Krister hjälpte till och fälla ett av träden på framsidan som var gammalt och dåligt, innan dom åkte hem.

Sen var det dags för det barnen väntade på, påsägen. Denna underbara sed att en hare kommer med ägg fylda med godis.

Efter det att vi var färdiga på utsidan blev det dukande av påskbordet, med lax, prinskorv, köttbullar och givetvis ägg. Och alla tyckte att mina såser var goda.

Påskdagen

Söndagen startade med ett jättefint väder. Trots att vi Det blev ganska fort varmt ute och vi startade med att göra ramen till uteplatsen framför lilla stugan.

Det var redan gjutet och färdigt så nu skulle vi sätta dom övriga bärbjäkarna. Det enda lilla pillet var att det var ju plattor under som vi inte hade tagit bort, och en del stack upp lite så vi var tvungna att såga till en del av bjälkarna och det tog lite tid. Det fanns en sticksåg, men man fick ta det lugnt så att den inte sågade snett.

Lunchen idag blev rester från middagen igår, samt en del korv för dom som ville ha.

Linn och Johan åkte in till stan innan middagen, för att tvätta lite innan det bar av hem, och vi andra gjorde potatismos och stekt falukorv. En enkel rätt men gott i alla fall. Vi ska ju upp tidigt på morgonen för att åka, så vi förberedde och packade så mycket vi kunde innan vi gick och la oss.

Annandag påsk

Ja då var vi färdiga på Gotland för denna gången. Vi skulle ju åka med första båten hem, så det var att gå upp kl 5 redan. En snabb rakning. Dusch fick vänta till vi kommer hem. Sen packa ihop det sista och koka kaffe att ha ombord på båten.

Svea är jätteorolig när man packar men hon fick vara ute och lufta sig lite. Sen bar det av in till Visby och träffa upp Linn och Johan vid färjelägret. Dom kom ombord fortare än oss denna gång också, så dom tog i princip samma plats i restaurangen som vid utresan. Så det blev en macka till mej och frukostbricka till Eva.

Väl hemma i land så åkte vi förbi Linn och Johan’s och lämnade hundburen och Svea. Och sen hem och packa upp.

En härlig helg är nu över, och nästa gång vi åker till Gotland blir i juni.